Den viktige leken

Hundene bruker lek til å utvikle sine medfødte egenskaper som for eksempel gripe, jage og søke. De lærer kampteknikker og forsvar. De utvikler språk og kommunikasjon og lærer seg livets spilleregler. Leken er en sentral læringsplattform til det meste i hundens liv og dette kan vi som hundetrenere utnytte i vår opplæring av hunden.

Hvorfor skal vi leke med hunden?
Leken er ikke bare en hyggelig aktivitet som vil bedre kontakten og samarbeidet med din hund. Igjennom leken kan du lære hunden din å engasjere seg i deg uansett hva annet som frister og dermed legge grunnlaget for at hunden hører på kommandoene dine senere når du møter vanskelige situasjoner. Videre handler det om å utvikle gode forsterkere som du kan utnytte i din videre trening.

Hvordan begynner jeg?
Til å begynne med må du prøve forskjellige leker og underveis finne ut hva den liker og hvordan du får den med på leken. Begynn på et sted uten forstyrrelser. Her vil alle vil ha forskjellig utgangspunkt. Noen hunder er med fra starten, mens andre må lære å leke. For å få til bra lek ønsker jeg at hunden skal gripe hardt og legge vekten bakover og virkelig stå i mot. I begynnelsen lar jeg hunden vinne leken så snart den legger vekten bakover og trekker. Leken bør være utfordrende nok til å holde hundens interesse på topp og avsluttes før interessen avtar. Husk at det ikke er morsomt å spille et spill som du alltid vinner, men det er heller ikke morsomt å spille et spill som du aldri vinner. Når jeg har fått i gang leken prøver jeg å være ganske passiv. Det er hunden som skal dra, ikke jeg som skal kaste hunden rundt. Jeg ønsker heller ikke måtte leke voldsomt med hunden for å få den i gang. Målet er at du skal kunne holde frem leken og at hunden tar tak med en gang. Det er også bra å lære hunden at den skal gripe leken direkte på signalet «ja» eller «ta den». Det er veldig bra hvis hunden lærer å komme tilbake med leken hvis den slippes, eller kastes.

(Når du har en hund som legger tyngden bakover, drar i leken og kommer tilbake med den hvis du slipper har du et kjempebra utgangspunkt for apporteringsøvelser senere.)

 

Videreutvikling av leken
Etter hvert som hunden forstår hva den skal gjøre utfordrer jeg med å holde en godbit i hånden mens jeg leker med hunden. Mange hunder slutter å leke når godbiten kommer frem. Jeg passer på så hunden ikke får tak i godbiten, mens jeg fortsatt inviterer til lek. Når hunden gir opp å få tak i godbiten, men heller blir med på leken sier jeg «takk» (hunden skal slippe leken) og gir hunden godbiten. Dette utvikler jeg videre slik at hunden klarer å fortsette leken mens jeg frister med godbiten foran nesen på hunden, «mister» godbiter på bakken, eller mens det står en matskål på gulvet. Jeg fortsetter å utfordre med hva som helst, bare det er litt anderledes, for å lære hunden at uansett hva som skjer så skal du bare holde fast og dra.

Når hunden ikke lengre føler seg distrahert av godbiter, kan det være lurt å introdusere andre forstyrrelser. Inviter til lek før hunden får komme ut gjennom inngangsdøren, før den får leke med andre hunder, før den får maten sin, før den får slippe løs i skogen og så videre. Prøv å tenke på når hunden har forventninger om å gjøre noe annet, og inviter til lek i de situasjonene. Du trenger ikke leke veldig lenge. Hunden skal bare vise at den klarer å raskt skifte fokus og engasjere seg.

Verdien til leken din øker hver gang hunden får tilgang på noe den vil ha hvis den leker med deg først. Leken blir nøkkelen til alt som er gøy.

 

Hunden min vil ikke leke!
Alt er enkelt så lenge hunden forstår reglene og blir med på leken. Men mange hunder, og kanskje spesielt voksne hunder som ikke har blitt preget på lek fra starten av gjør ikke det, spesielt ikke fra første stund. Hvis hunden ikke bryr seg om leken i stille og enkle omgivelser så må du se om du finner noe annet hunden faktisk vil ha. Mange liker mat. Da kan du øke lekens verdi ved å gi hunden en godbit når den viser leken interesse. I begynnelsen gir du kanskje godbit bare for at hunden snuser på leken, men dette blir raskt en lek i seg selv og hunden vil dytte leken med snuten for å få godbit. Når du får flere repitisjoner etter hverandre og hunden skjønner opplegget krever du mer og mer frem til hunden biter på leken og tilslutt kan leke med den. Så får du gå ut og fortsette i forskjellige miljøer som forklart ovenfor. Hvis du har en hund som hverken liker leker eller mat så kan du lese deg opp på deprivering.

Mange hunder blir veldig forstyrret når det skjer ting i omgivelsene. Hovedårsaken til dette er at mange hunder ikke har erfaring med å gjøre ting med eieren, noen ikke i det hele tatt, og hos andre er det ikke generalisert nok. Det er jo ikke sånn at hundene skal få velge om de vil ha kontakt med oss, eller ikke. Det er alltid en vurdering om vi må gå litt tilbake for å kvalitetssikre de forrige stegene på progressjonsstigen vår, men noen ganger er det kanskje mer testing enn manglende evner hos hunden. Derfor må vi bruke disse situasjonene for å vise hvem som er mest sta. Husk at situasjonen når hunden ikke vil leke med deg når du ber den om det fordi den heller vil hilse på en hund som står i nærheten ikke er så forferdelig ulik som når hunden ikke vil apportere på kommando fordi den heller vil lete etter flere fugler. Hunden skal engasjere seg i leken tross forstyrrelsene og her ligger det mye læringsverdi og muligheter. Det er dette vi må overvinne og på denne måten kan du faktisk leke deg til kontroll. Husk at når oppgaven er vanskelig må du gjøre miljøet lettere, og motsatt. Derfor kan det være lurt å begrense hundens valgmuligheter i nye miljø ved å ha den i bånd.  

 

Leken som dressurverktøy
Denne evnen til å skifte fokus fra en ting til for eksempel lek er avgjørende for om du får hunden din til å høre på deg i vanskelige situasjoner. Det er effektivt å bruke lek i en slik sammenheng fordi en hund klarer ikke engasjere seg i lek samtidig som den får med seg alt som skjer i omgivelsene rundt seg. Hvis hunden hengir seg til leken har den alt fokus på det. Det er dette vi er ute etter. Evnen til å skifte fokus er utrolig viktig for å få jaktdressuren til å fungere. Hundene skal skifte fokus i mange sammenhenger, for eksempel når fuglene går opp skal hunden bremse og ikke jage. Etter fuglearbeidet skal hundene apportere og ikke jakte. I ettersøket skal vi ikke la oss distrahere av andre spor. I drevet skal hunden kunne avbryte og komme på innkalling.

Når leken har fått tilstrekkelig verdi kan leken brukes som påvirker og forsterker i sporarbeidet. Innlæringen av arbeidsmåte på sporet blir kjempeenkel og du kan også bruke den som belønning underveis og i slutten av sporet. Leken kan brukes til å lære inn øvelser som innkalling og sitt og med en god forsterker er det også lett å trene inn raske responser på disse kommandoene. Leken utvikler samarbeidet og kontakten med hunden.

 

Les mer om drakamp: Vanlige feil i drakamp med hunden